Hledání |
Vyjmenovaná slova - učíme se hrou
28. 8. 2009, Zlobidlo.cz
Každý si jistě vzpomene na školní léta, kdy se musel už od třetí třídy biflovat vyjmenovaná slova a postupem času si říkal - proč já se to musím učit, k čemu mi to bude... Odpovědi byly pro nás víceméně nudné - ono se ti to bude hodit. A byla to pravda. Ono se to opravdu hodí, i když dětem to stěží vysvětlíte. Budou si myslet to, co my v jejich věku. Ale zkuste jim učení se vyjmenovaných slov trochu zpříjemnit nějakou tou hrou. (Kdo tápe k čemu že se hodí vyjmenovaná slova i teď, v dospělosti - dostali jste někdy dopis plný hrubek? Nic moc pohled :-) Před každou hrou se ujistěte o tom, že děti znají význam všech vyjmenovaných slov např. po B. Procvičujte a hrejte si jen s jednou řadou slov, teprve po zvládnutí jedné přejděte na druhou, pak můžete i kombinovat. Je důležité, aby se vyjmenovaná slova učila popořádku. Ovšem pozor - v každé učebnici můžete najít různé obměny vyjmenovaných slov a dbejte na to, abyste s dětmi procvičovali učivo podle té učebnice, se kterou děti pracují ve škole. B - být, bydlit, obyvatel, byt, příbytek, nábytek, dobytek, obyčej, bystrý, bylina, kobyla, býk, Přibyslav (babyka, Bydžov) L - slyšet, mlýn, blýskat se, polykat, plynout, plýtvat, vzlykat, lysý, lýtko, lýko, lyže, pelyněk, plyš M - my, mýt, myslit, mýlit se, hmyz, myš, hlemýžď, mýtit, zamykat, smýkat, dmýchat, chmýří, nachomýtnout se, Litomyšl P - pýcha, pytel, pysk, netopýr, slepýš, pyl, kopyto, klopýtat, třpytit se, zpytovat, pykat, pýr, pýřit se, čepýřit se S - syn, sytý, sýr, syrový, sychravý, usychat, sýkora, sýček, sysel, syčet, sypat V - vy, vysoký, výt, výskat, zvykat, žvýkat, vydra, výr, vyžle, povyk, výheň a slova s předponou vy-, vý- Z - brzy, jazyk, nazývat, Ruzyně Varianta č. 1 - seřaď vagónkyNamalujte mašinku a podle počtu slov v jednotlivých řadách nastříhejte lístečky - vagóny. Na každý lístek napište jedno slovo. Rozházejte "vagónky" po koberci, popř. po celém pokoji a děti mají za úkol je seřadit tak, jak mají jít za sebou. (Šablonku pro mašinku můžete najít ve hře s abecedou, pro vagonky můžete použít kartičky z pexesa.) Varianta č. 2 - chyť rybičkyNa výkres namalujte vodovkami rybník, bude vám stačit i modrý barevný papír. Nastříhejte si rybičky, na každou napište jedno slovo - děti řadí rybky do rybníku tak, jak jdou slova za sebou. (další možnosti - kolona aut, motýlí louka atd.) Varianta č. 3 - pilní trpaslíciTato obměna je vhodnější pro starší děti, které už znají i druhy slov (podstatná jména, přídavná jména...). Pokud budete hrát hru s více dětmi, rozdělte je do skupinek. Každé dejte papír a jednu tužku. Děti si musí zvolit vedoucího, který bude zapisovat. Zadání - z hromady vyjmenovaných slov např. po B vyberte jen podstatná jména, nebo jen přídavná jména, slovesa. Jestliže chcete, aby zadání bylo těžší a děti již ovládají víc skupin vyjmenovaných slov, rozšiřte zadání, např. B a L. Nejdříve vyzkoušejte hru tak, že děti mají před sebou celou řadu vyjmenovaných slov, se kterou pracují, později můžou pouze "lovit v paměti". |
Oblíbený obsah |